понеділок, 13 квітня 2020 р.

Метод математичної індукції


Метод математичної індукції

Метод математичної індукції    еквівалентний    такій    аксіомі:    в    довільній непорожній множині натуральних чисел є найменше.

Задача. Доведіть, що будь-яку суму в копійках, починаючи з 8 копійок можна розміняти за допомогою двох номіналів в 3 коп та 5 коп.
Доведення. Індукцію введемо по числу копійок. База індукції це сума в 8 коп. Очевидно її можна сплатити отак:
 3+5 = 8.
3+3+3 = 9.
5+5 = 10.
Тоді, якщо  натуральне число 3 додавати до усіх трьох виразів, можна отримати наступні  три послідовні натуральні числа, більше 8, тобто
(3+5) + 3 = 11.
(3+3+3) + 3  = 12.
(5+5) + 3   = 13.
І так далі …
Тому можна записати три послідовні натуральні числа таким чином:
(3+5) + 3n = 8 + 3n.
(3+3+3) + 3n = 9 + 3n.
(5+5) + 3n  = 10 + 3n.
Тут n – довільне натуральне число.
Можна застосувати такі індуктивні міркування. Припустимо, що нам вдалося сплатити суму в п копійок вказаними монетами. Отже серед монет вже є по 5 коп. або по 3 коп. Якщо серед них є монета в 5 коп., то замінимо її на дві монети по 3 коп. і одержимо суму, що виражена наступним числом  п + 1 = р + 5 +1 =  р +3+3).  Якщо ж всі монети суми по 3коп., то їх не менше трьох і  замінивши три монети по 3 коп. на дві монети по 5 коп., ми також  збільшимо суму на 1  тобто п + 1 = р + 3 +3 +3 +1 =  р +5+5.

Метод математичної індукції

Індукцією називається умовивід, у якому на основі знання частини предметів класу робиться висновок про всі предмети класу, про клас в цілому. Індукція – це умовивід від часткового до загального. Термін “індукція” походить від латинського слова inductio, що означає “наведення”.
Повною індукцією називається умовивід, у якому загальний висновок про клас предметів робиться на основі вивчення всіх предметів цього класу.
Неповною індукцією називається умовивід, у якому загальний висновок виводиться із засновків, котрі не охоплюють усіх предметів класу.
Індукція через простий перелік – це такий умовивід, у якому загальний висновок про клас предметів робиться на тій підставі, щоб серед спостережуваних фактів не траплялося жодного, який би суперечив узагальненню.
Дедуктивним (від латинського слова deductio – виведення) називається умовивід, у якому висновок про окремий предмет класу робиться на підставі класу в цілому.
У дедуктивному умовиводі думка рухається від загального до окремого, одиничного, тому дедукцію звичайно визначають як умовивід від загального до часткового.
Щоб дійти дедуктивного висновку, необхідно мати подвійне знання, засновки:
1) засновок, що має загальне положення або правило, під яке підводиться частковий випадок; 2) засновок, у якому ідеться про той окремий предмет або частковий випадок, який підводиться під загальне положення.


Дуже важливу роль в комбінаторіці відіграє індуктивний метод обгрунтування правил-алгоритмів та формул.

Задача. Довести, що на площині n прямих, серед яких жодні три не перетинаються в одній точці, а жодні дві не паралельні, поділяють площину на 1 + 0,5n(n + 1) частин.
Доведення (методом математичної індукції):
1)Одна пряма ділить площину на 2 = 1+0,5 1 (1 +1)  частини, тобто твердження справджується для формули, якщо n = 1.
Можна за допомогою малюнків впевнитися, що формула вірна і для двох або для трьох прямих.
2)Припустимо, що n прямих ділять площину на 1 + 0,5n(n+1) час­тин. Нова (n + 1)-а пряма перетне наявні n прямих у n точках,
що поділять нову пряму на (
n + 1) частин. Отже, з наявних
1 + 0,5
n(n + 1) частин площини буде перетнуто і поділено новою
прямою (
n+1). Таким чином, при проведенні цієї прямої кількість частин, на які поділяється площина, зросте на (n + 1) і
дорівнюватиме:
1 + 0,5n(n + 1) + (n + 1) = 1 + 0,5(n + 1)(n + 2).


Теоретичні відомості
При розв'язуванні математичних задач іноді використовують метод математичної індукції.
 Принцип міркувань за індуктивним методом можна викласти в трьох пунктах.
Нехай існує послідовність тверджень Т1, Т2, Т3 , Т4, … причому:
1) Безпосередньою перевіркою впевнюються, що твердження Т1, Т2, Т3, Т4, …, Тк істинні;
2) Припускається, що деяке твердження Тк істинне, тоді на основі  цього припущення  доводиться, що наступне твердження Тк+1 також істинне.
3) Тоді стверджується, що всі твердження цієї послідовності істинні.
Такий спосіб міркувань називають методом математичної індукції. При цьому, доведення істинності твердження Т1, Т2, Т3, Т4, …, Тк, називають базою індукції, а доведення того, що з істинності твердження  Тк випливає істинність твердження Гк+1, називають індукційним кроком.
Метод математичної індукції можна застосовувати не тільки для доведення, але і для означення послідовностей чисел. Якщо ми означимо перший член послідовності, і, припустивши; що к-ий член вже означений, за допомогою нього означимо (к+1)-ий, то згідно принципу математичної індукції, вся послідовність буде означеною. Такий спосіб утворення послідовності називають рекурентним.
Існують й інші форми принципу математичної індукції. Іноді зручно починати індукцію не з доведення істинності Т1, а з доведення істинності деякого Тк. Принцип індукції    еквівалентний    такій    аксіомі:    в    довільній непустій множині натуральних чисел є найменше.


Отже, як у найпростішій формі формулюється метод математичної індукції?
Вироблення умінь та навичок доводити методом математичної індукції
Практична частина заняття.
Задачі на подільність чисел
  1. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к3 + 3к2 + 5к ділиться на 3.
  2. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к3 +5к ділиться на 6.
  3. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к2 + к парне.
  4. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к3 - к ділиться на 6.
  5. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к5 - к ділиться на 30.
  6. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к7 - к ділиться на 7.
  7. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к3 +11к ділиться на 6.
  8. Довести, що при довільному натуральному  к  число  4к+15к-1 ділиться на 9
  9. Довести, що при довільному натуральному  к  число  7к - 1 ділиться на 6.
  10. Довести, що при довільному натуральному  к  число  10к- 4к+3к ділиться на 9.
  11. Довести, що при довільному натуральному  к  число  2 - 1 ділиться на 3.
  12. Довести, що при довільному натуральному  к  число  22к+1+1 ділиться на 3.
  13. Довести, що при довільному натуральному  к  число  5к+3+113к+1 ділиться на 17.
  14. Довести, що при довільному натуральному  к  число  3+3к2+7к ділиться на 6.
  15. Довести, що при довільному натуральному  к  число  к6 – к2 ділиться на 60.
  16. Довести, що при довільному натуральному  к  число  116к+3+1 ділиться на 148.
  17. Довести, що при довільному натуральному  к  число  10к+18к -28 ділиться на 27.
  18. Довести, що при довільному натуральному  к  число  10к+18к -28 ділиться на 27.
  19. Довести, що при довільному натуральному  к  число  11к+2+122к+1 ділиться на 133.
  20. Довести, що при довільному натуральному  к  число  7- 4 ділиться на 33.
  21. Довести, що при довільному натуральному  к  число  62 к+ 19к - 2к+1 ділиться на 17.
  22. Довести, що при довільному натуральному  к  число 7∙ 5+12∙6к  ділиться на 19.
  23. Довести, що при довільному натуральному  к  число 9к+1-18к-9  ділиться на 18.
  24. Довести, що при довільному натуральному  к  число 2к 5к+3-125  ділиться на 45.
  25. Довести, що при довільному натуральному  к  число 7-1  ділиться на 48.
  26. Довести, що при довільному натуральному  к  число 6+3к+2+3к  ділиться на 11.
  27. Довести, що при довільному натуральному  к  число 52к+1+3к+2∙2к-1  ділиться на 19.
  28. Довести, що при довільному натуральному  к  число к3+(к+1)3+(к+2)3 ділиться на 9.
  29. Довести, що довільне натуральне m>8 можна подати у вигляді m = 3к+5n , де к і n  - натуральні числа.
                                    Задачі на знаходження сум степенів натуральних чисел.

  1. Довести, що при довільному натуральному  к  виконується :
    1. 2+4+6+..+ 2к = к(к+1)   (сума перших парних натуральних чисел);
    2. 1+3+5+..+ 2к -1 = к2   (сума перших непарних натуральних чисел);
    3. 1+2+3+4+..+ к = ?  (сума перших парних натуральних чисел);


Завдання для вироблення умінь та навичок досліджувати та аналізувати.
1. Запишіть множину:
a)      спільних дільників чисел 72 та 96; назвіть цю множину А.
b)     спільних кратних  чисел 12 та 18; назвіть цю множину В.
c)      прямих паралельних прямій y=2x+3; назвіть цю множину C.
d)     прямих паралельних прямій y=2x – 3; назвіть цю множину D;
e)      коренів рівняння (х-1)2  + (х-3)2  + (х-2)2  + (х-4)2  + (х-5)2  = 0; назвіть цю множину Е;
f)       коренів рівняння  -(х-1)2  - (х-3)2  - (х-2)2  - (х-4)2  - (х-5)2  = 15; назвіть цю множину F.
2. Виконайте операції:  перерізу, об'єднання, віднімання, доповнення  над множинами, взятих із завдання 1.

Нерівності, що доводяться методом математичної індукції
1.    Довести, що при  a>=1 та при довільному натуральному k  виконується.  (1+a)x>=1+ka
2.    Знайти всі такі натуральні к, для яких справедлива нерівність 3k2(k+1)2.
3.    Довести, що при довільному натуральному к  виконується kк+2>2k+5.
4.    Довести, що при довільному натуральному к  виконується 2кk+1.

5.    Знайти всі такі натуральні к, для яких справедлива нерівність 5к5k3+2.

Немає коментарів:

Дописати коментар